Šviesos greitis – tai visai nedaug

Šviesa yra labai greita, ar ne? 300 tūkstančių kilometrų per sekundę – tai daugiau nei septyni ratai aplink Žemę ties pusiauju. Šis greitis tiek didesnis už kasdienybėje sutinkamus, kad jokių reliatyvistinių efektų mes plika akimi nematome. Ir faktas, kad didesniu greičiu judėti negalima, mums kasdieniame gyvenime netrukdo.

Bet kosminiais mastais šviesos greitis yra labai labai mažas. Tą puikiai parodo trys animacijos, sukurtos NASA dirbančio planetų tyrinėtojo James O’Donoghue. Pirmoje matome, kaip šviesa laksto aplink Žemę:

Antroje – skrydį nuo Žemės iki Mėnulio ir atgal; viena kryptimi šviesos kelionė užtrunka kiek ilgiau nei sekundę:

Trečioji animacija realiu laiku parodo kelionę nuo Žemės iki Marso. Daugiau nei trys minutės, net tada, kai Marsas yra arčiausiai Žemės:

O juk kosminiais mastais šnekant, Marsas yra visiškai čia pat! Šviesos kelionė iki artimiausios Saulei žvaigždės užtrunka ilgiau nei ketverius metus. Iki mūsų Galaktikos centro – apie 30 tūkstančių metų. Tarpžvaigždinės kelionės, deja, neatrodo labai realistiška perspektyva.