Lietuviai toliau keliauja į kosmosą

Reguliarūs šito blogo skaitytojai turbūt atsimena, kaip vaikiškai krykštavau su kiekviena gera naujiena apie LituanicaSAT ir LitSAT projektus – du kubiukus-palydovus (CubeSat), kurie šių metų pradžioje iš Tarptautinės kosminės stoties buvo paleisti į kosmosą, keletą mėnesių paskraidė, padarė nuotraukų ir paskui sudegė atmosferoje. Nors tai nebuvo ypatingas reiškinys bendrame kosmonautikos kontekste – CubeSat’us šiais laikais paleidinėja kas netingi – Lietuvai tai buvo svarbus, kad ir simbolinis, žingsnis pirmyn (gal geriau būtų sakyti „aukštyn“).

Dabar, įgiję patirties, LituanicaSAT kūrėjai paskelbė apie sekančio palydovo, LituanicaSAT-2, kūrimą. Palydovą tikimasi sukurti, sukonstruoti ir išbandyti per ateinančius metus, o į orbitą paleisti pirmą 2016 m. ketvirtį. Ir tai jau nebebus žaisliukas – palydovas numatomas trigubai didesnis (30x10x10 cm), o jame bus įdiegtas sensorius Žemės termosferos (vienos iš atmosferos dalių) tyrimams bei naujoviškas variklis. Sensorius bus gamintas ne lietuvių, o Briuselyje; tuo tarpu naujoviškas variklis (tiksliau – orbitinio manevravimo sistema), kūrėjų teigimu, neturi analogų mažųjų palydovų rinkoje. Taip varomas palydovas turėtų orbitoje išsilaikyti nebe keletą mėnesių, o iki pusantrų metų. Sėkmingai išbandyta manevravimo sistema vėliau galbūt netgi galės būti komercializuojama.

Šituos dalykus surašiau remdamasis nurodytu straipsniu 15min. Ieškodamas daugiau informacijos, pamačiau, kad apie planus buvo paskelbta dar rugpjūtį, bet kažkaip praslydo ir man, ir turbūt daugeliui žiniasklaidos priemonių, pro akis. Negerai šitaip. Na, bet ateityje pasistengsiu apie LituanicaSAT-2 progresą skelbti nevėluodamas.

1. Žiūrint kiek tas „toli“. Manau, kad po 10-15 metų yra visai normali tikimybė sulaukti astronauto iš Lietuvos, dirbančio kokioje nors kosminėje stotyje po ESA vėliava. Arba gal į Marsą koks lietuvis išskris :)

2. Nigerijai irgi toli iki kosmoso bet jiems tas nesutrugde paleisti 4 palidovus (kurie jie patis savo rankom negamino) i orbita, taip, kad lietuvai reikia mažiausiai dar dveju, kad susiligintume su bananu salim. O svarbiause, kad nuosekliai ir sistenmigai dirbant galima pasiekti savo tiksla (pvz. indijos marso palidovas), o ne aiskinti kas kam iki ko toli.