Kai mokslas atrodo magiškai

Žiūrėkit ir grožėkitės:

[tentblogger-youtube keMpUaoA3Tg]

Kas gi tai? Atsakymas / paaiškinimas – po kirpsniuku, bet norėčiau padaryti nedidelį eksperimentą. Prieš skaitydami toliau, pagalvokite, kokį įspūdį padarė šitas ką tik pamatytas vaizdelis. Įsivardinkite sau tą įspūdį (galima vienu žodžiu, galima trijų puslapių esė, galimi ir tarpiniai variantai), o tada skaitykite toliau.

Reiškinio esmė yra labai paprasta. Neodimio (toks cheminis elementas) magnetas, krisdamas pro vario cilindrą, sukuria pastarajame elektros srovę. Elektros srovė, besisukdama cilindre, sukuria magnetinį lauką. Bet sukurtas (indukuotas) magnetinis laukas yra nukreiptas priešinga kryptimi, nei paties magneto nuolatinis magnetinis laukas, todėl atsiranda pasipriešinimo jėga (vienodi magneto poliai vienas kitą stumia), kuri stabdo magneto judėjimą. Tai vadinama Lenco dėsniu.

Beje, kad ir kiek stiprintume magnetą, visiškai jo sustabdyti nepavyks. Taip yra todėl, kad pasipriešinimo jėga atsiranda tik tada, kai cilindre kinta magnetinis laukas. Jei magnetas nejuda, laukas nekinta ir pasipriešinimo jėgos nėra. Magnetinė levitacija šiaip egzistuoja, bet ji paremta ne šiuo efektu.

Tai va, paaiškinimas toks, o dabar grįžtame prie eksperimento. Sužinoję, kaip viskas veikia, irgi pagalvokite, kokį įspūdį dabar kelia šis reiškinys. Įsivardinkite tai ir palyginkite su pirmuoju įspūdžiu, kuris buvo nežinant išaiškinimo. Ar pasikeitė įspūdis? Į kurią pusę? Ar paaiškintas procesas tapo dar įspūdingesnis, ar priešingai – nublanko? Parašykite komentaruose, būsiu dėkingas :)

1. turiu bédą, nes „magijos“ nematau. mat mokiausi fizikos ir dar gerai atsimenu šiuos dalykus. ir vistiek sakau: man labai gražu :)

1. Na, čia žodį „magija“ panaudojau kaip didelio grožio ir įspūdingumo analogą. Pvz. „magiškas saulėlydis / kraštovaizdis“.

Kad šituos dalykus atsimenate – labai gerai. Ne kiekvienas tai sugeba :)