Kąsnelis Visatos CLXXXVII: Truputį meniškas

Kaip dainuoja žvaigždės? Kiek kainuotų nukeliauti į Marsą? Kaip pabėgti iš juodosios skylės? Atsakymai į visa tai ir dar daugiau jums ramiai miegoti neduodančių klausimų – po kirpsniuku! O jei rimtai ir be clickbait‘ų, tai žemiau rasite ir apie tai, ir apie naujus erdvėlaivių bandymus, privačių kosminių stočių ir marsaeigių perspektyvas, iš galaktikos išmestą supernovą ir dar šį tą.

Pabėgam

Visatos skersmuo ir amžius

Neretai, kai žiniasklaidoje pranešama apie kokį nors astronominį atradimą, susijusį su labai tolimais objektais (tolimiausia galaktika, tolimiausias kvazaras, dar kas nors tolimiausias ar bent jau vienas iš tolimiausių), būna parašoma, kad tas objektas yra už kiek nors milijardų šviesmečių (atsitiktinis pavyzdys iš Delfio, kitas pavyzdys iš Space.com, kad negalvotumėte, jog vien lietuviškoje spaudoje taip rašoma). Nežinau, ar atkreipėte dėmesį, bet panašių frazių šio blogo įrašuose nerasite; jas pakeičia frazė „objektas matomas toks, koks buvo prieš X milijardų metų“. Taip rašau todėl, kad žiniasklaidos mėgstami atstumo įvardijimai yra klaidingi. O klaidingi jie todėl, kad Visatos plėtimasis vyksta ne šviesos greičiu.

Matuojam

Teniso raketės teorema arba Džanibekovo efektas

Paimkite į rankas bet kokį šalia esantį daugmaž stačiakampio gretasienio formos daiktą. Tai gali būti jūsų mobilus telefonas, kokia nors po ranka besimėtanti plyta ar dar kas nors; šiaip tinka ir nebūtinai tokia forma – pavadinime minima teniso raketė čia irgi veiktų puikiai. Atkreipkite dėmesį, kad jūsų objektas turi tris simetrijos ašis: ilgą, vidutinę ir trumpą. Pabandykite išmesti jį į orą, besisukantį aplink ilgąją arba aplink trumpąją ašį – pamatysite, kad jis kaip išmestas, taip ir sukasi. Bet jei pasuksite jį aplink vidurinę ašį, objektas ims vartytis. Kodėl taip yra?

Vartomės

Kąsnelis Visatos CLXXXVI: Plutono pamokos

Praėjusios savaitės naujienos kažkaip yra labai artimos namams – ne vienas įrašas bus apie Žemę, o ir kiti – apie TKS, Mėnulį, Marsą... Bet tai nereiškia, kad jie neįdomūs. Juk ir arti namų gali atsitikti daug netikėtų arba tiesiog smagių dalykų. Taigi žiūrėkite po kirpsniuku ir skaitykite.

Mokomės

Kai žvaigždės pakvaišta: bananinės orbitos

Jei rašyčiau šį straipsnį angliškai, galėčiau pavadinti jį puikiu žodžių žaismu – „When orbits go bananas“. Deja, lietuvių kalboje tokia frazė – „išeiti bananais“ – lyg ir nenaudojama, tai tenka apsiriboti „pakvaišimu“. Koks gi tas pakvaišimas ir kaip gali žvaigždžių orbitos, valdomos tokio paprasto gravitacijos dėsnio, pradėti judėti bananų forma?

Bananai

Kąsnelis Visatos CLXXXIV-V: Dvigubas!

Su sąlyga, kad praeitą savaitę praleidau miškuose ir neparašiau kąsnelio, šįkart jis bus dvigubas. Netgi didesnis, nei dvigubas. Ten rasite visko – NASA raketos bandymų, asteroidų kasinėjimo, Saturno žiedų, Charono vietovardžių, žvaigždžių sprogimų ir netgi Visatos mirties. Kaip visada, skaitykite po kirpsniuku.

Gausuma

Kąsnelis Visatos CLXXXIII: Kometa prie perihelio

Kometa 67P artėja prie perihelio, „Dawn“ sukasi aplink Cererą, o už Saulės sistemos ribų atrasta pirmoji pašvaistė. Ir tai – tik dalis praėjusios savaitės naujienų, apie kurias paskaityti galite po kirpsniuku.

Periheliaujam

Kąsnelis Visatos CLXXXII: Žemės dvynė?

Praskridęs pro Plutoną, New Horizons nulėkė tolyn, kitų horizontų atskleisti. NASA po truputį gauna ir atskleidžia vis naujų duomenų apie Plutono sistemą, tačiau publikos dėmesys krypsta jau kitur – kad ir į naują atrastą superžemę. Apie šiuos ir kitus atradimus, kaip visada, skaitykite po kirpsniuku.

Seseriaujam

Kąsnelis Visatos CLXXXI: Praskridom pro Plutoną

Kaip ir buvo galima tikėtis, praeitą savaitę dauguma kosmoso naujienų vėlgi buvo apie Plutoną. Taigi jam paskyriau tris iš dešimties Kąsnelio gabaliukų – vieną apie New Horizons misiją, vieną apie patį Plutoną, ir dar vieną apie Plutono palydovus. Bet kiti septyni – apie įvairius kitokius dalykus, nuo neįprastos triuodegės kometos iki Paukščių Tako mikrobangų žemėlapio. Apie visa tai – po kirpsniuku.

Plutonizuojam

Kaip paerzinti studentus per egzaminą

Po internetus prieš kelias dienas vaikščiojo pasakojimas apie dėstytoją, kuris psichologijos egzamine uždavė tokį įdomų papildomą klausimą. Klausimas buvo toks (laisvas vertimas į lietuvių kalbą): "pasirinkite, kiek norite papildomų taškų - dviejų ar šešių. Kiek pasirinksite, tiek ir gausite. Tačiau jei daugiau nei 10% visų laikančiųjų pasirinks didesnį skaičių, taškų negausite nei vienas."

Taškai