Kąsnelis Visatos CXXX: Mėnulio jubiliejus

Žinot, praeitą savaitę suėjo 45-eri metai nuo tada, kai žmonės pirmą kartą išsilaipino Mėnulyje. 45-eri metai! Daug, sakyčiau. Tai va, Kąsnelyje šis tas apie šį jubiliejų, bet nepamirštu ir kitų įvykių, nuo Žemės paviršiaus iki tolimų galaktikų. Skaitykite po kirpsniuku.

Švenčiam

Visai ta zona ir negyvybinė

Terminą „gyvybinė zona“ turbūt girdėjo ar skaitė daugelis iš jūsų. Aš pats jį irgi dažnai naudoju, visokie naujienų portalai (nebūtinai lietuviški) – taip pat. Kartais naujai atrastos egzoplanetos, esančios gyvybinėse zonose, iškart įvardijamos kaip „gyvybei tinkamos“ ar bent jau „galimai gyvybei tinkamos“. Bet ar tikrai toks optimizmas pamatuotas? Apskritai, kam ta gyvybinė zona reikalinga? Apie tai jau kažkada rašiau technologijose, bet dabar pasikartosiu ir parašysiu truputį detaliau.

Gyvenam?

Kąsnelis Visatos CXXIX: Dulkės molekulės

Šią savaitę daugokai – net pusė – naujienų ateina iš Visatos tolybių, net iš už mūsų Galaktikos ribų. Bet, kaip visada, pradėsiu nuo artimiausių dalykų, kur rasite mokslo prikimštos raketos skrydį, Marso vandenis, Europos nuotraukas ir kitokias įdomybes. Kaip visada, skaitykite po kirpsniuku.

Galaktaujame

Kąsnelis Visatos CXXVIII: Artėjimai

Šią savaitę daug žinių apie dvi misijas, artėjančias prie savo taikinių. Rosetta keliauja prie kometos, o New Horizons – prie Plutono. Laiko iki susitikimų liko nebedaug, mokslinės ir šiaip įdomios informacijos gaunama jau dabar, taigi ir naujienų vis gausėja. Taip pat po kirpsniuku rasite ir kitokių kosminių naujienų, tad kviečiu skaityti.

Tikslo link

Žvaigždžių formavimasis ir aplinkos slėgis

Žvaigždžių atsiradimo proceso tyrimai yra viena iš gausiausių ir derlingiausių astrofizikos sričių. Kasdien arXiv publikuojama turbūt po kokius penkis-šešis naujus straipsnių apie įvairius šio proceso aspektus – nuo didžiausių kosmologinių mastelių iki pavienių žvaigždžių savybių. Stebėjimai, skaitmeniniai modeliai, analitiniai skaičiavimai, apžvalgos – galima skaityti ir galo nematyti. Tai tikrai nenuostabu, nes nors žvaigždės sudaro tik mažytę bendros Visatos masės-energijos dalį, jų poveikis aplinkai ir teikiama informacija yra neproporcingai dideli. Žvaigždžių šviesa yra vienas iš pagrindinių (kartais ir pagrindinis) informacijos apie Visatos struktūrą šaltinių, nes tamsiosios materijos nematome, o ir dujas pamatyti irgi dažnai nelengva. Žvaigždžių spinduliuotė, vėjai ir supernovų sprogimai sujaukia aplinkines dujas, praturtina jas sunkiaisiais elementais ir taip reguliuoja kitų žvaigždžių, planetų bei visos galaktikos evoliuciją.

Tai vat į šitą didelę sritį įmerkiau kojas ir aš. Prieš porą dienų jau oficialiai publikuotas mano ir dviejų studentų straipsnis pavadinimu „Collapse and fragmentation of molecular clouds under pressure“ (arXiv versija – čia). Šitas straipsnis man yra ypatingas dar ir tuo, kad tai pirmas darbas, kurį rašiau be labiau patyrusių kolegų (t.y. savo doktorantūros vadovų) užnugario. Bet, patraukęs asmeninius mylakmenius (t.y. milestones) į šalį, pabandysiu paaiškinti, kokį ten dalyką rašiau ir kodėl tai įdomu.

Žvaigždinis slėgtainis

Kąsnelis Visatos CXXVII: Bėdos kosmologijai

Šią savaitę Kąsneliu apžvelgiamos šešios, o ne septynios dienos, bet naujienų dėl to ne mažiau. Turime ir juodųjų skylių, ir Marso bei Titano, ir kosmologijos, ir dar visko į tarpus. Taigi žiūrėkite po kirpsniuku ir skaitykite.

Superžemiaujam

Kąsnelis Visatos CXXVI: Saulei persiritus

Kaip jau turbūt pastebėjote, Kąsnelio vakar nebuvo. Žinot, vidurvasaris, realiai ilgas savaitgalis, ir kitokie džiaugsmai atėmė iš manęs normalią interneto prieigą, taigi pavėlavo ir kosminių naujienų apžvalga. Ta proga, kad pavėlavo, šįkart ji truputį ilgesnė – rasite papildomą naujieną ir papildomą filmuką. Bet ir tai viskas, ką radau įdomaus, netilpo: atsisakiau naujienų apie Marsą ir apie naujas raketas. Gal kitą savaitę apžvelgsiu jas visas, bet dabar žiūrėkite po kirpsniuku ir skaitykite kitus dalykus.

Ritamės

Pažaiskim Euklidą

Kąsnelis Visatos vėluoja todėl, kad radau šitą dalyką. Geometrijos pagrindai žaidimo forma. Osom. Rekomenduoju ir jums, kad Kąsnelio laukimas neprailgtų. Ir šiaip, kad visokios sesijos nebūtų tokios nuobodžios.

Kąsnelis Visatos CXXV: Žybsniai Saulėje ir kitur

Šią savaitę kąsnelį prisiminiau nebe vėlai vakare, tai ir perskaityti jį galite ne visai naktį. O naujienų, kaip visada – dešimt ir įvairių. Ir Saulės žybsniai, ir tolimos galaktikos, ir skrydžiai į orbitą, ir asteroidai – po kirpsniuku rasite visko.

Žybsim

Kąsnelis Visatos CXXIV: Tolybių tolybė

Šią savaitę atrastos dvi labai labai senos planetos, NASA paskelbė siųsianti balioną į Titaną, o senelis Hablas dar papildė tolimiausių galaktikų nuotraukų kolekciją. Apie visas šias ir kitas įvairias naujienas – po kirpsniuku.

Drakoniškos naujienos