Žvaigždžių katalogai – jūsų virtualiuose akiniuose

Nuo seniausių laikų žmonės žiūrėjo į nakties dangų, matė ten žvaigždes ir jomis grožėjosi. Ilgą laiką ir astronominiai tyrimai buvo daromi taip pat – žiūrint į dangų. Tik nuo XIX a. vidurio procesas pradėjo keistis, kai atsirado įrankių, galinčių dangų stebėti geriau, nei mūsų akys. Tada tyrimai ir rezultatų pristatymas persikėlė į užrašų knygas, kompiuterių ekranus ir žurnalų puslapius – dvimačius objektus. Deja, dviejuose matmenyse atvaizduoti trimačio dangaus neįmanoma nei taip tiksliai, nei taip gražiai, kaip yra realybėje. Tačiau sprendimą gali pasiūlyti virtuali realybė. Neseniai aptikau straipsnį, kuriame du mokslininkai – astronomas ir informatikas – pristato tokį sprendimą: gana bendro pobūdžio programėlę, skirtą virtualios realybės akiniams (head-mounted displays), kuri leidžia įvairius astronominius katalogus pavaizduoti dangaus sferoje. Daugybė katalogų yra viešai prieinami (pvz. SDSS, Gaia, Kepler), taigi iš principo galima nesunkiai grožėtis daug gausesniu dangumi, nei matoma plika akimi.

Keplerio katalogas (kryžius dešinėje viršuje), uždėtas ant dangaus skliauto. Šaltinis: Fluke & Barnes 2018

Kol kas tai yra tik pirminė programos versija, bet ką gali žinoti, gal netolimoje ateityje ji taps visiems lengvai prieinama ir nereikės patiems gaudyti katalogų, kad galėtume pasigrožėti stebėjimų duomenimis. O ir moksliniams tyrimams gali atsiverti naujos galimybės.

Programą atsisiųsti galite iš GitHub.