SpaceX skris į Marsą

Įtariu, kad dauguma mano skaitytojų jau matė vakarykštį SpaceX vadovo Elon’o Musk’o pranešimą, kuriame jis pažadėjo nuskraidinti žmones į Marsą. Jei nematėte, čia galite pažiūrėti įrašą (Musk’o kalba maždaug nuo 22 minutės), o čia yra nebloga idėjų santrauka.

Iškart prisipažinsiu, kad kažko labai pakomentuoti negaliu. Taip, planas ambicingas. Ar įgyvendinamas? Iš principo manau, kad taip, bet iš kitos pusės reikėtų nepamiršti, kad panašiai prieš keletą metų šnekėjo Mars One iniciatyvos kūrėjai. Atsimenate dar tą reikalą? Aha, numirė, kai paaiškėjo, kad techninių problemų išspręsti jie neturi kaip. Na, SpaceX, aišku, nėra Mars One – pastarieji buvo entuziastai be realios patirties, o SpaceX ir į Tarptautinę kosminę stotį raketas skraidinas, ir daugkartines raketas sėkmingai bando. Taigi gal jiems ir pavyks. Bet skrydis į Marsą – gerokai didesnis iššūkis. Ne veltui NASA žmones į Marsą nuskraidinti planuoja per maždaug 20 metų, o ne per 10, kaip žada Musk’as.

Kaip ten bebūtų, planas įdomus. Net jeigu jo laikytis nepavyks, labai šaunu matyti, kad SpaceX šitai planuoja. Ir net jeigu pavyks tik dalis plano – pavyzdžiui, bus sukurta orbitinė infrastruktūra aplink Žemę – tai jau bus didelis žingsnis į priekį. O kol kas lieka sekti naujienas.

O ką galvojate jūs?

Laiqualasse

3 comments

  1. Na, su Mars One jau gan seniai buvo aišku, kad tai yra scam’as. Jokio aiškaus plano, minimalus konkretumas, įvykdytų darbų irgi labai, labai mažai, o pinigai surinkti. Tuo tarpu SpaceX yra visai kito lygio kompanija, praktiškai priešingybė Mars One, tad lyginti šias kompanijas, mano nuomone, net nereikėtų. Turbūt neis viskas pagal planą – tai galima matyti iš ankstesnių Musk’o optimistinių pasisakymų su Tesla – tačiau manau, jog SpaceX pirmoji pradės krovinių bei žmonių siuntimą į Marsą.

  2. Aš tai be galo norėčiau aklai tikėti, kad tie gražūs lėktuvėliai tikrai Marsan lėks ir bilietas tikrai kada nors kainuos tiek, kad labiau pažengęs maniakas galės tokį nusipirkt. Bet realiai manau, kad į žadamus dedlainus netilps niekaip. Nebent labai jau sektųsi. Dar reikia, kad kažkas ne tik geležinkelius tiestų, bet ir namus statytų.

  3. Pats Muskas minėjo 10 metų terminą (jei labai seksis), nors skaidrėje numatytas 2022 metų suartėjimas, kaip galima kelionių pradžia. Panašiai ir aš kažkada skaičiavau pagal jo seniau išsakytas užuominas, kad, atmetus laiką kelioms nesėkmėms ir jo projektams įprastiems vėlavimams, 2026 yra data, nuo kurios galima pradėti tikėtis misijų su žmonėmis, bet, ko gero, 2028-2030 yra realesni.

    Manau, kad nusiųsti pirmus žmones į Marsą šiuo projektu gana realu: nedaroma problemų iš kosminės radiacijos, iš karto komunikuojama apie didelę mirties riziką (kažkas iš kelių laivų gal prasiveš :) ), nors Marso atmosfera mažiau stabdys leidžiantis, bet ir trinties sukeltas karštis turėtų būti mažesnis(?), taigi mažesnis pavojus skydams, be to, jei teisingai suprantu, mažiau energinga atmosfera turi mažiau galimybių destabilizuoti laivą leidimosi metu. Tad neatrodo sunkiau, nei nusileist Žemėje, ką SpaceX algoritmai jau įrodė galintys… na apart tos dalies, kad Marse, ko gero, nebus paruoštos lygios aikštelės. O toliau tai didele dalimi esamų technologijų scalinimas. Jei gerai pamenu iš video, tai Muskas minėjo, kad iki „positive cash flow“ reik sumerkti apie 10 mlrd. USD, kas yra labai realūs pinigai atsižvelgiant į kompaniją, jos investuotojus, super daug dėmesio pritraukiantį tikslą ir padėti rinkoje, kai kompanijos nežino kur investuoti sukauptas lėšas (pvz. Apple).

    Aišku yra ir problemų. SpaceX yra stipriai reguliuojamas JAV vyriausybės, o šio projekto sėkmė į kvailio vietą pastato NASA ir iškelia klausimą apie SLS vystymui skirtų pinigų pagrįstumą. Čia reik pasiekt kompromisą su suinteresuotaisiais valstybės aparate ir tinkamai viską iškomunikuoti, pvz. galima pirmų misijų akcentą uždėti ant JUNGTINIŲ AMERIKOS VALSTIJŲ kom… pasiekimo. Kitas klausimas yra reguliavimas dėl rizikos žmonių gyvybėms: SpaceX gali prisiimti riziką, gali ir keleiviai, bet startui gali sutrukdyti reguliuotojas (gal kažko čia nežinau ir negali?). Na ir trečias aspektas – kuo didesnė bus pirmos misijos flotilė, tuo didesnė tikimybė, kad ją rengiant sprogs viena ar kita raketa. O kas tada? Niekas nepradės protestuot? Mažiau erzelio, taigi ir spaudimo SpaceX, būtų jei laivai būtų prarasti Marse ar pakeliui. Pastaruoju atveju abejoju ar tai užkirstų kelią bandyti vėl per sekantį suartėjimą.

    Jei pavyks nusileisti Marse, tai turėtų mestelti krūvą finansų į šį projektą ir visą sektorių: ta pati realybės šou idėja ir įvairi kita reklama, finansai mokslui iš viešojo sektoriaus, ir aišku, visa tai matantys potencialūs investuotojai. Jei pasaulio ekonomika tuo metu bus stipri – pinigų netruks kolonijos kūrimui, jei bus nesusitvarkyta su dabartinėm geopolitinėm rizikom ir krizėm – netrūks norinčių mokėti už bilietą :). Taigi reikalas įsisuks.

Leave a Reply

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *