Biologų arXiv’as

Būdamas astrofiziku, turiu labai didelį pranašumą prieš daugumos kitų sričių mokslininkus – beveik visus savo srities mokslinius straipsnius be problemų galiu skaityti nemokamai, nes jie publikuojami duombazėje arXiv. Ilgą laiką nesupratau, kodėl kitos sritys neturi panašių duombazių (arXiv apima ne tik astrofiziką, bet kitos skiltys yra palyginus nedidelės). Dabar, atrodo, biologai sugalvojo pradėti savo analogą – bioRXiv. Nežinau, kodėl jiems netiko tas pats arXiv (jame jau yra „Quantitative Biology“ skiltis), bet smagu, kad tai atsiranda. Ars Technica yra komentaras apie šitą reikalą ir kodėl kai kurie biologai jo egzistavimui priešinasi. Man buvo įdomu perskaityti, šiek tiek supratau, kodėl arXiv modelis nėra paplitęs visuose moksluose. Gal ir jus sudomins.

1. O aš iš viso nežinau, kas tas arXiv, nors čia vis matau paminėjimą. Galima būtų kada plačiau pristatyti ir kiek paaiškinti, kuo tas ar anas geriau už kažką kitka?

Ir kur kąsnelis? :-(

1. Kąsnelis jau yra – vakar miegas truputį įveikė :(

Apie arXiv ok, parašysiu.

2. Kiek supratau iš AT komentaro, biologus stabdo galimybė iš archyvo paimtą straipsnį publikuoti žurnale kito tyrėjo vardu. Aš sakyčiau, kad jei tokios problemos tikrai egzistuoja, biologai turėtų rimtai investuoti į savo bendruomenės tobulinimą; ypač – žurnalų, kurie netikrina, ar straipsnis jau anksčiau kažkur publikuotas ir/ar ignoruoja tokią informaciją, išravėjimą.

Beje, arxiv egzistavimo fone įdomiai atrodo įvairios iniciatyvos skatinti open access publikavimą. Mano nuomone, tai bandymas spręsti neegzistuojančią problemą neefektyviu ir brangiu būdu :)