Astronaujiena. Nuostabus jaunos žvaigždės portretas

Yra viena tokia astronomams gerai žinoma ALMA. Ne Adamkienė ar kokia kita ponia, o Atacama Large Millimetre/Sub-millimetre Array (Atakamos didysis milimetrinių/submilimetrinių bangų masyvas), teleskopų grupė, stovinti Čilėje. Kaip byloja pavadinimas, ji stebi dangų milimetrinių ir truputį trumpesnių bangų ruože, ir tą daro labai detaliai. Štai pavyzdžiui, šiandien paskelbta jaunos žvaigždės ir aplink ją esančio protoplanetinio disko nuotrauka. Ir tai yra dalykas, kurio jūs dar nematėte. Tikrai nematėte, nes anksčiau nieko panašaus nufotografuoti nebuvo įmanoma.

HL Tauri žvaigždė ir diskas. ©ESO

Mano kompetentingas moksliškas komentaras šiam vaizdui yra „Whoa“. Nuotraukos raiška – 35 kampinės milisekundės (viename laipsnyje yra 3600 sekundžių), palyginimui Hablas ir kai kurie kiti labai galingi teleskopai gali pasiekti 100 milisekundžių raišką. Bet tie teleskopai stebi dangų trumpesnėse bangose, taigi ir atitinkamą raišką jiems pasiekti yra lengviau. O šitaip detaliai nufotografuotos protoplanetinės sistemos kol kas nesame matę.

Taigi, whoa. Ir nelabai svarbu, kas toje nuotraukoje matyti, svarbu, kaip gerai matyti. Bet jei įdomu, tai šviesios juostos yra sudarytos iš dujų ir dulkių, kurios spinduliuoja mažos energijos (infraraudonąją ir milimetrinę) šviesą, kurią ir mato ALMA. Tamsūs tarpai yra realios kiaurymės diskuose, greičiausiai sukurtos jaunų planetų ar bent jau protoplanetinių gumulų. Tokių struktūrų fizika daugeliu atžvilgių panaši į Saturno diskų fiziką, tik tiek, kad Saturno diskai yra žymiai senesni ir mažesni.

Daugiau informacijos perskaityti galite ESA pranešime.