Automobilių istorija ir ateitis [Mokslo populiarinimo konkursas]

Baigiantis konkurso darbų atsiuntimo laikui, jų pradėjau gauti vis daugiau, o tai negali nedžiuginti. Štai Kalvarijos gimnazijos vienuoliktokas Andrius Murauskas atsiuntė jau antrąjį savo tekstą. Šįkart jis pasakoja apie automobilių istoriją ir ateities perspektyvas. Skaitykite po kirpsniuku, o tada pagalvokite apie dalyvavimą ir patys – laiko dar šiek tiek yra.

Automobilių istorija ir ateitis

Andrius Murauskas

Dabar pasaulyje pilna automobilių. Mums atrodo įprasta, jog viena šeima turi po vieną arba kelis. Tiesiami nauji keliai, statomi tiltai, mašinų stovėjimo aikštelės. 2010-aisiais automobilių skaičius perkopė milijardą. Nuo ko visa tai prasidėjo? Kas laukia mūsų ateityje?

 

Istorija 

1769-aisiais prancūzų išradėjas Nikolas-Džozefas Cugnot‘as sukonstravo garais varomą triratį, ir du traktorius Prancuzijos armijai, tačiau jo išradimai turėjo rimtų problemų su garo varikliais, todėl nebuvo pripažinti. 1885-aisiais Manheime, Vokietijoje, Karlas Benz‘as sukonstravo pirmąjį automobilį su vidaus degimo varikliu. Tai buvo triratė transporto priemonė, kuri  turėjo 0,5kW variklį, tiesa vėliau išradėjas sukonstravo kitą prototipą kuris turėjo 1,5kW variklį ir išvystydavo 16km/h greitį. Pirmoji ilgo nuotolio automobilio kelionė įvyko 1888-aisiais, kai Berta Benz, išradėjo žmona, be vyro žinios pasisavino trečiąjį automobilio prototipą ir iškeliavo į gimtąjį miestą Pfozheimą. Per kelionę ji nuvažiavo 194km.

Gotlybas Daimleris dažnai laikomas motociklo išradėju. 1885-aisiais Daimleris įmontuoja savo sukurtą variklį į dvirate transporto priemonę. Lapkričio 10-tą dieną jo sūnus Paulius su motociklą primenančiu aparatu nuvažiuoja 3km. 1886-aisiais variklis sumontuojamas į keturatę karietą. 1890-aisiais įkurta Daimlerio automobilių bendrovė, kuri gyvuoja iki šiol. Žymiausia automobilio markė priklausanti šiam koncernui yra mercedes-benz (1926 m. Daimlerio automobilių firma susijungė su tokia pat garsia Benzo firma ir iki šiol gyvuoja ir gamina Mercedes-benz.). Daimleriui nuolat talkino jo bendramintis Maibach‘as. Galima teigti, jog jei nebūtų šio žmogaus, Daimleris pats vienas nebūtų sukūręs variklio. Visi šie žmonės laikomi automobilio išradėjais. Po variklio sukūrimo pradėjo kurtis ir daugiau automobilius gaminančių firmų. AUDI (pirmtakas Horch įkurtas 1904-aisiais), Renault (1899-aisiais), Opel (įkurta 1862-aisiais, tačiau automobilius gamina nuo 1899-ųjų), Ford (1903-aisiais). Tiesa Henris Fordas pritaikė automobilių surinkimo ant konvejerio technologiją 1914-aisiais. Automobiliai buvo surenkami taip greitai, jog dažai ant automobilių nespėdavo išdžiūti, kai jie jau buvo paruošti išvežimui iš gamyklos, todėl visi automobiliai buvo dažomi juodos spalvos dažais, nes jie džiuvo greičiausiai. Per šį dvidešimties metų laikotarpį ford pagamino 16mln Ford Model T automobilių. Šis modelis iki šiol laikomas sėkmingiausiu visų laikų automobiliu. Ilgainiui kūrėsi vis daugiau automobilių kompanijų, atsirado VW, BMW, Volvo, Honda, Toyota. Pralaimėjusi antrąjį pasaulinį karą, automobilų gimtine laikoma Vokietija patyrė milžiniškus nuostolius. Kaip kompensacija dėl karo nuostolių Sovietų sajunga pasisavino BMW ir VW gamyklose buvusius įrengimus ir pradėjo gaminti savo, uždarai rinkai skirtus UAZ automobilius ir URAL motociklus. 1968-aisiais sukurta oro pagalvė, kuri pirmą kartą pritaikyta 1987-aisiais Porsche  944 turbo.

 

Ateitis

Automobilių ateitis priklauso nuo kelių dalykų: naujų kuro rūšiu ir variklių sukūrimo, automobilių valdymo tobulinimo ir automobilių važiavimo kokybės.

 

Varikliai

Ilgą laiką automobiliuose buvo montuojami tik dyzeliniai ir benzininiai varikliai. Prieš 50 metų atsirado dujomis varomų automobilių. Nors ilgą laiką dujų įranga buvo montuojama tik į benzininius automobilius, lietuvos mokslininkai sukūrė dyzelini variklį kuris veikia su dujų įranga. Tikėtina, jog po kelių metų tokie varikliai bus pradėti montuoti sunkvežemiuose.  Automobiliai su elektriniu motoru tyrinėjami jau nuo XXa. pradžios, tačiau masiškai gaminti pradėti neseniai. Ilgą laika elektriniai motorai buvo montuojami kartu su benzininiais, tačiau dabar pradeti gaminti automobiliai vien tik su elektriniais varikliais (TESLA, BMW i3, Nissan Leaf ir kt.)

Tesla Model S

Dauguma ekspertų mano, jog elektriniai automobiliai visiškai pakeis benzininius ir dyzelinius. Tesla model s savo specifikacijomis lenkia dauguma automobilių, o pakrauti jo baterija tetrunka tik 90sekundžių. Buvo bandoma sukurti elektromobilį, kuris ant stogo turi saules kolektorius ir yra varomas saules energija, tačiau šiandien saulės kolektoriai dar nėra tokie galingi, jog pagamintų pakankamai elektros automobiliui. Elektromobilių trūkumas yra tai, jog jie santykinai brangūs.

Biokuras gaminamas iš augalų, o augalų reikia žmonėms prasimaitinti.

Iš žiniasklaidos ekrano pamažu dingo automobiliai varomi vandeniliu. Prieš 10 metų buvo gana plačiai kalbama apie tokius automobilius. Tai būtų veiksmingas variklis kurio kurą galima gauti iš vandens ar daugelio kitų organinių junginių. 2002-aisiais Honda pristatė savo vandeniliu varomą automobilį, jis buvo per brangus, tačiau Kalifornijoje, JAV buvo pradėtos statyti vandenilio degalinės, tai gali reikšti, jog greitu laiku pasirodys efektyvūs vandeniliniliu varomi automobiliai, o Toyota jau pranešė, jog testuoja 100 prototipų.

 

Patys save vairuojantys automobiliai

Visai neseniai tokie automobiliai buvo laikomi fantazija. Tačiau jau sukurti automobiliai su savaiminio parkavimosi sistemomis. Google testuoja automobilius kurie vairuoja patys.  Automobilyje integruoti sensoriai fiksuoja praktiškai viską pradedant cigarečių nuorūkomis, paukščiais ir baigiant kitais automobiliais.

[tentblogger-youtube cdgQpa1pUUE]

Senuose filmuose rodoma kaip jau 2020-aisiais automobiliai vairuoja patys, kas žino, gal taip bus iš tikrųjų?

 

Skraidantys automobiliai

Automobilis su sparnais – tai jau lėktuvas. Jau yra sukurtos mašinos, galinčios modifikuotis ir pavirsti lėktuvu, arba lėktuvai, galintys pavirsti mašina. Šie išradimai kainuoja daug, tačiau kaip jau sakiau, mano nuomone, mašina su sparnais – tai jau lėktuvas.

Ilgą laiką fantastikos mėgėjai skraidančius automobilius įsivaizdavo kaip paprastus automobilius tik be ratų. Jie kažkokiu stebuklingu būdu sugebėdavo atsiplėsti nuo žemes ir skristi, lyg magnetas veikiamas kito magneto. Tačiau ir toliau kuriami fantastiniai filmai kuriuose galime pamatyti tokių automobilių, tai reiškia, jog ši žmonių svajonė nėra pamiršta, ir galbūt vieną dieną mokslininkai sugalvos, kaip sukurti toki automobilį.

Tiesa, viskam ateina galas. Automobiliai taip pat nėra išimtis. Jei bus sukurtas prietaisas, galintis teleportuoti daiktus ir žmones tolimais atstumais, akimirksniu, automobiliai kaip transporto priemone taps nereikalingi. Teleportacija – seniai nebe mokslinė fantastika. Fotonus fizikai teleportuoja jau nuo 1997 m.
Automobiliai gali likti tik pramoga, tačiau kas nenorėtų pavairuoti skraidančio automobilio, arba automobilio su naujos kartos varikliu, išvystančio 800km/h greitį? Dėl to galima teigti, jog automobiliai vis labiau tobulės, o jų populiarumas neišblės.

 

Šaltinių sarašas:

  1. http://www.technologijos.lt/n/mokslas/fizika/S-26032/straipsnis?name=S-26032&l=2&p=1
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile
  3. http://www.arzinai.lt/index.php?option=com_content&view=article&id=2339:kas-isrado-pirmaji-automobili&catid=62:technika&Itemid=638
  4. http://www.renaudmarion.com/index.php?/ongoing/air-drive/

3 komentarai

  1. Yra netikslumų. Smulkių, bet ne vienas. Elektromobiliai klestėjo jau XIXa gale; keturratis ekipažas, pirmasis istorijoje pasiekęs 100km/h greitį (1899m), buvo būtent elektromobilis. Tarp automobilinio (vidaus degimo, o ne garo) kuro rūšių, pokaryje buvo ir malkos. Teisybė, ši technologija plačiau nepaplito :) . Eksperimentai su vandeniliniais varikliais paskutiniame dešimtmetyje anaiptol nenutrūko; jau 2015-ais metais Honda žada serijiniu būdu gaminti gerokai pigesnius už ankstesniuosius modelius, kurie kainos atžvilgiu jau pajėgs konkuruoti su hibridais ar elektromobiliais. Ir- dyzeliniai varikliai su dujų įranga apie dešimtmetį eksploatuojami ir Lietuvoje, o sunkvežimiuose tai netgi pakankamai populiari technologija; ją įrengiančių firmų turime. Šie netikslumai, kaip ir minėjau, smulkūs; darbas visumoje neblogas.

    1. Del elektromobilių nebuvau tikras. O apie dyzelinį/dujinį variklį išgirdau gal prieš mėnesi ir buvo sakoma, jog jis dar tik testavimo stadijoje. Šiaip nežinau kas tiesa, o kas melas, radau daug informacijos tai rašiau daugmaž tai ką žinojau iš knygų, o internetu tik rėmiausi :D dėl vandenilinių tai paminėjau, jog JAV jau statomos degalinės, nes reikia paruosti infrastruktura. :)

      1. Apie 1995 metus teko skaityti žurnale „Za ruliom“, kad Rusijoj jau keliasdešimt sunkvežimų bandymų tikslais buvo aprūpinti dujų įranga. Tiesa, tai nebuvo visiškai dujomis varomi sunkvežimiai. Jie buvo varomi mišiniu, kuris sudarytas iš 25% propano ir 75% dyzelinio kuro. Manau, kad toliau bandymu stadijos šis projektas nesivystė, nes vėliau neteko apie tai nieko nei skaityti, nei matyti.

Leave a Reply

El. pašto adresas nebus skelbiamas.