Pavėluota balandžio pirmoji. Winter is coming

Kiekvienais metais mokslinių straipsnių bazėje arxiv.org balandžio pirmąją pasirodo bent keletas humoristinių straipsnių. Kartais humoras ten būna subtiliai astronominis (ar kitoks specifinis), kartais – labai akivaizdus. O kartais, pasinaudoję proga, mokslininkai tiesiog panagrinėja įdomius, bet ne visai mokslinius, dalykus. Šįkart – būtent apie tokį.

Frazė „Winter is coming“ žinoma visiems „Sostų žaidimo“ fanams. Tačiau kaip orų prognozė ji yra, švelniai tariant, netiksli (kaip kažkas yra pasakęs, septynias knygas žiema artėja, bet vis neprasideda; aš knygų neskaičiau, tai frazės tikslumo patikrinti negaliu). Žinoma, kad žiemų trukmės ir šalčių intensyvumai labai skiriasi; kai kurios žiemos gali tęstis dešimtmečius, kaip ir kai kurios vasaros. Natūralu, kad daug kam kyla klausimas, ar įmanoma tokius svyravimus paaiškinti moksliškai? Apie keletą paaiškinimų buvau užsiminęs praeitame Visatos kąsnelyje. Ten taip pat minėjau, kad planetos sukimasis aplink dvinarę žvaigždę gali paaiškinti tokį keistą klimatą.

Taip galvoju, pasirodo, ne aš vienas. Arxiv.org radau straipsnį, atsiųstą balandžio pirmąją, bet kažkodėl paskelbtą tik šiandien. Jame parodyta, kad planeta, besisukanti aplink dvinarę žvaigždę, tikrai gali turėti chaotiškus ir neprognozuojamus orus. Rekomenduoju perskaityti net ir nesidomintiems astronomija, nes esmė ne tame :)