Kąsnelis Visatos XLIX: Penktadienio astro-internetai

Su sąlyga, kad pasaulis baigiasi ir daugiau nebus kaip rašyti, Visatą kramsnoju anksčiau. Tiesiog savaitgalį internetuose nebūsiu, tai supažindinsiu jus su prieškalėdinėmis naujienomis šiandien. Jų nėra labai daug, bet kai kurios – akį traukiančios. Smagaus skaitymo!

Kaip rašiau praeitą savaitę, pirmadienį GRAIL misijos palydovai sudužo į Mėnulio kraterio sieną. Mėnulio apžvalgos zondas (Lunar Reconnaisance Orbiter) padarė tos vietos nuotraukas šiek tiek prieš sudužimą, o vėliau padarys naujų nuotraukų, kurios leis mokslininkams ištirti Mėnulio kraterių mechanines savybes ir galbūt cheminę sudėtį. Taip pat prieš sudužimą atlikti keli manevrai, kurių duomenys padės ateityje modeliuojant kitas kosmines misijas.

Bet NASA nesnaudžia ir jau tikrina naują zondą LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer, Mėnulio atmosferos ir dulkių aplinkos tyrėjas), kuris bus paleistas kitų metų rugpjūtį. Zondas tirs Mėnulio atmosferos sudėtį ir kitimą bei paviršiaus dulkių sudėtį. Šios žinios yra labai reikalingos, norint įvertinti galimybes Mėnulyje įrengti nuolatinę tyrimų bazę.

Merkurijuje zondas MESSENGER dar pernai aptiko įvairių „skylučių“, kurios iš pradžių atrodė kaip šviesūs taškeliai, bet vėliau nustatyti ir jų struktūra. Dabar paaiškėjo, kad tos skylutės planetos paviršiuje formuojasi nuolatos, nes naujose zondo nuotraukose jų matome daugiau, nei pernai. Gali būti, kad jas sukuria Saulės vėjas, išpučiantis lakias medžiagas iš paviršiaus uolienų.

2010-aisiais metais paleistas japonų zondas Akatsuki, turėjęs pasiekti Venerą ir ją stebėti, nesugebėjo atlikti tvarkingo manevro ir pasiliko orbitoje aplink Saulę. Be to, sugedo jo pagrindinis variklis. Tačiau pernai lapkritį pavyko atlikti porą manevrų, naudojant papildomus variklius. Šių manevrų sėkmė grąžino viltį, kad zondas dar bus naudingas; dabar pavyko suplanuoti manevrų seką, kuri leis zondui pasiekti Veneros orbitą 2015-ųjų lapkritį. Zondas tyrinės Veneros atmosferos sudėtį ir dinamiką; taip bus bandoma išsiaiškinti, kodėl Veneros atmosfera taip smarkiai skiriasi nuo Žemės.

Šitą Saturno nuotrauką turbūt jau visi matėte, bet vis tiek dalinuosi, nes nu labai gera. Mistiška. O joje Saturnas užfiksuotas Saulės užtemimo metu, kai žvaigždė jį apšviečia „iš užnugario“.

O čia – kita nuotrauka iš Saturno sistemos. Du mėnuliai-piemenys, Pandora (kairėje) ir Prometėjas (dešinėje), tarsi spokso vienas į kitą abipus F žiedo, kurį abu gano. Pandora laiko ledo gabaliukus ir dulkes žiede, o Prometėjas vis kartais jas atitraukia; vieną tokią patrauktą juostą matome ir nuotraukoje, šiek tiek žemiau palydovų.

Kur pažiūrėsi, ten planeta. Šiais laikais kuo toliau, tuo labiau toks pasakymas darosi teisingas. Vos prieš keletą mėnesių pranešta apie planetą prie artimiausios Saulei žvaigždės Kentauro alfos, o dabar aptikta net ne viena, o visos penkios(!) planetos prie Banginio Tau – artimiausios Saulei Saulės tipo žvaigždės. Viena iš tų planetų netgi yra gyvybinėje zonoje. Ir tik dvylika šviesmečių, taigi jei ten kas nors gyvena ir mus stebi, jie gali žiūrėti, kaip žmonija išgyveno 2000-ųjų metų klaidą ir tą eilinę pasaulio pabaigą.

Norite padėti astronomams tyrinėti Visatą? Yra ne vienas projektas, kuriame mokslininkai prašo savanorių pagalbos; dažniausiai pagalbos reikia identifikuojant objektus nuotraukose, nes kompiuteriai kol kas tą daro labai prastai. Dabar pradėtas dar vienas panašus tyrimas – skylių molekuliniuose debesyse paieškos. Infraraudonųjų spindulių teleskopais nufotografavus daugybę molekulinių debesų, pastebėta, kad dažnai juose yra skylių; anksčiau manyta, jog tai tiesiog ypatingai šaltų dujų telkiniai, bet vėliau paaiškėjo, kad tos skylės nespinduliuoja net ir labai didelio ilgio bangų, taigi jose tikrai nėra beveik jokios medžiagos. Statistinė šių ertmių analizė padės išsiaiškinti, kodėl jos atsiranda, bet pirma reikia jas identifikuoti. Būtent tam ir reikalinga savanorių pagalba.

Gulbės vija, 5-10 tūkstančių metų senumo supernovos liekana. ©NOAO, WIYN

Savaitės paveiksliukas – supernovos liekana, vadinama Gulbės vija (Cygnus loop). Jau ir šiaip gražu, nes net per penketą tūkstantmečių ne visai išnyko sferinė struktūra. Tačiau dar gražiau yra tai, kad šią nuotrauką galite atsisiųsti net 600 megapikselių dydžio! Tai yra vienas didžiausių kada nors padarytų astronominių paveikslų. Nuotrauka yra netikrų spalvų – raudona, žalia ir mėlyna žymi vandenilio alfa, sieros ir deguonies spektrines linijas.

Planetinis ūkas NGC 5189. ©NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Kalėdų proga – dar vienas paveiksliukas. Čia matote Hablo teleskopo Plataus lauko kamera (Wide Field Camera 3) padarytą planetinio ūko NGC 5189 nuotrauką. Planetinis ūkas – tai viena iš paskutinių maždaug Saulės masės žvaigždės gyvenimo stadijų. Tam tikra prasme tai yra labai sumažintas supernovos analogas. Netaisyklingą ūko struktūrą greičiausiai nulemia centrinės žvaigždės dvinariškumas.

Na ir dar nuotraukų. Šįkart – net šimtas. Space.com atrinko šimtuką geriausių šių metų kosmoso nuotraukų. Nuo planetų iki galaktikų, tiesiog žiūrėkit ir grožėkitės.

NASA ir ESA išleido filmukus, kuriuose apžvelgia 2012-ųjų metų kosmoso tyrimų pasiekimus. Smalsiukas Marse, Veneros tranzitas, komerciniai skrydžiai į kosmosą… Geri buvo metai.

Pabaigai – šis tas linksmesnio. Kaip kažkada seniai LHC darbuotojai pristatė savo darbą repuodami, taip dabar kažką panašaus daro NASA Johnson kosminių skrydžių centro darbuotojai. Tik jie pasinaudoja visiems puikiai žinoma daina. Taigi jūsų dėmesiui – „NASA Johnson style“.

Tai tiek, trumpai, priešpaskutinę metų savaitę. Gerų švenčių!

1. LHC pristatė ne vien, kad dainą, bet ir filmą: http://www.decayfilm.com/ :)