Astronaujiena. Aptikta artimiausia Žemės pusseserė?

Vos tik spėjau parašyti apie keleto teleskopų pagalba aptiktą Žemės dydžio, tačiau labai karštą, egzoplanetą, šiandien pamačiau naujieną apie gerokai mūsų namams artimesnį akmenėlį. Artimesnį savo savybėmis, o ne atstumu – šita planeta, kol kas pavadinta labai proziškai Keplerio-22b, nutolusi 600 šviesmečių. Tačiau iš to, ką kol kas pavyko apie ją sužinoti, panašumas į Žemę yra jei ne stulbinantis, tai bent jau labai intriguojantis.

Aplink savo žvaigždę, kuri už Saulę yra tik vos vos vėsesnė ir blausesnė, Keplerio-22b apsisuka per 290 dienų. Atstumas nuo žvaigždės iki planetos greičiausiai sudaro nemažą astronominio vieneto dalį (tikslaus skaičiaus neradau; jei žvaigždės masė lygi Saulės masei, tuomet atstumas lygus 0,86 AV). Tai yra pats gyvybinės zonos vidurys; jei planetos atmosfera nesukelia stipraus šiltnamio efekto, vidutinė paviršiaus temperatūra ten turėtų būti maždaug 20 laipsnių Celsijaus (palyginimui Žemėje – ~15 laipsnių; tiesa, čia jau įskaičiuotas maždaug 30 laipsnių šildantis atmosferos šiltnamio efektas).

Planetos spindulys maždaug du su puse karto viršija Žemės, taigi planeta gali būti klasifikuojama kaip "super-Žemė". Palyginimui Neptūno – mažiausios už Žemę didesnės Saulės sistemos planetos – spindulys Žemės spindulį viršija beveik keturis kartus. Planetos masė kol kas dar nežinoma: ji aptikta Keplerio teleskopu, t.y. remiantis tranzitų stebėjimu. Planuojami spindulinio greičio matavimai leis nustatyti planetos masę, o su ja – ir tankį. Taip išsiaiškinsime, ar planeta sudaryta iš kietų medžiagų (uolienų), ar iš ledo (kaip Neptūnas).

Tai nėra pirmoji planeta gyvybinėje zonoje, kurią pamatė Kepleris. Tačiau tai yra pirmoji patvirtinta planeta; šiuo atveju patvirtinimas reiškia pamatytus tris tranzitus. Taip pat tai yra mažiausia gyvybinėje zonoje aptikta planeta (nesvarbu, patvirtinta ar ne). Taigi žinios tikrai įdomios.

Taip pat Keplerio komanda pranešė apie dar daugiau nei 1000 naujų planetų-kandidačių aptikimą, taigi dabar Kepleris jau yra radęs daugiau nei 2000 planetų. Beveik neabejojama, kad 90% ar daugiau iš jų bus patvirtintos laikui bėgant. Atrodo, kad planetų atradimo tempai ne tik nemažėja, bet netgi didėja.