Visokie pamąstymai

“Eppur si muove!” (“Ir vis dėlto ji sukasi!”)

~ Galileo Gallilei, kai eilinį kartą buvo “paneigta” jo teorija apie Žemės sukimąsi

Skaitau tokią knygą, “Galactic Dynamics” vadinasi. 800 puslapių piktos matematikos, jau antrame skyriuje paskaudo galvą. Bet kilo tokia mintis – juk labai teoriškai fizikiškai yra įmanomos plokščios planetos. Na gerai, jos iš tiesų ne plokščios, bet labai suplotų elipsoidų formos. Tik va kokios tokių elipsoidų masės galėtų būti, tai jau geras klausimas…

Štai pažiūrėkime – jei žemę suplotume į kokių 100 km vidutinio storio diską, jo spindulys būtų apie 59000 km. Traukos jėga ant to disko pakraščio bus maždaug 0,11N/kg, o ant paviršiaus ties centru – 5*10-5 N/kg. Tam, kad toks paviršius būtų ekvipotencinis (t.y. efektyvioji sunkio jėga visuose paviršiaus taškuose būtų vienoda), planeta turi suktis kampiniu greičiu, lygiu 4,3*10-5 rad/s, t.y. vienas apsisukimas per 40 valandų. Taigi toks dangaus kūnas yra visiškai įmanomas, vienintelė problema – jo paviršiaus gravitacija tokia maža, kad materija praktiškai nesilaikys vienoje vietoje.

Jei norime gauti disko pasaulį, kurio paviršiaus gravitacija yra daugmaž lygi mūsiškei (apie 10 N/kg), reikia, kad jo storis būtų kokie 8,5 tūkst. km. Ir tas storis turi būti gerokai mažesnis už disko spindulį, pavyzdžiui kokius 50 kartų. Taigi disko spindulys bus 425 tūkst. km, o trauka to disko pakraštyje – 489 N/kg. Tam, kad ta trauka taptų lygi mūsiškei, planeta turėtų suktis 0,001 rad/s greičiu, t.y. vienas apsisukimas per 1,644 valandos. O svertų tokia planeta 2,7*1028kg, t.y. 4400 kartų daugiau, nei Žemė, arba 14 kartų daugiau, nei Jupiteris. Tokios planetos, kiek yra žinoma, būna dujinės ir neturi pakankamai sukimosi energijos, kad sugebėtų palaikyti disko formą.

Hm. Atrodo, jog ką tik neva moksliškai įrodžiau, kad teoriškai Disko pasaulis egzistuoti gali, bet praktiškai turbūt neegzistuoja. Go me :D

P.S. Šitai yra gėris. Gal kada panetingėsiu apie transportą parašyti plačiau.

P.P.S. Šitai yra taip pat gėris, net nežinau, kuris didesnis.